9 tips: Balanceren tussen ontspanning en inspanning

Een goede balans tussen ontspanning en inspanning is belangrijk. Het houdt het leven in evenwicht, en zorg dat je vol energie kan presteren. Toch is het voor velen lastig balanceren tussen deze twee werelden. Gelukkig zijn er veel dingen die je kan doen om dit eenvoudiger te maken. In dit artikel delen we 10 praktische tips waarmee je direct aan de slag kan. Probeer het eens uit en breng de balans terug in je leven!

  • Doe 3 tot 6 keer per dag ademhalingsoefeningen. Tel een minuut lang je ademhalingen. Tel je er tussen de 8 en 11 per minuut? Super; je lichaam is ontspannen! Tel je er meer dan 11 per minuut? Probeer dan onder de 11 te komen. Tel je er meer dan 15? Dan is het goed even afstand te nemen van wat je aan het doen bent. Je lichaam geeft een signaal dat je op een hoog stressniveau zit.
  • Plan minimaal twee blokken van twee uur per week in voor totale ontspanning. Het gaat erom dat je iets doet waar je je hoofd compleet mee leeg kan maken. Zolang er maar geen beeldscherm aan te pas komt.
  • Probeer eens een powernap; het is wetenschappelijk bewezen dat je daar echt van uit rust.
  • Gebruik een uur voordat je gaat slapen geen beeldscherm meer. Lees bijvoorbeeld een boek. Je merkt dat je beter en dieper slaapt, en de volgende dag meer energie op kantoor hebt.
  • Probeer eens wat vaker ‘nee’ te zeggen op je werk, als je echt geen tijd hebt voor een extra taak. Je kan beter 4 dingen doen op volle kracht, dan 5 op halve kracht.
  • Bewaar alleen mails waar je nog iets mee moet. De rest archiveer je. Zo creëer je rust in je mailbox.
  • Zet je telefoon tussen 22:00 en 07:00 op niet storen. Zo reduceer je het aantal prikkels dat je krijgt aanzienlijk en krijg je meer rust in je hoofd.
  • Plan ingewikkelde dingen in de ochtend, wanneer je scherp bent. De zaken waar je hersens minder hard voor hoeven te werken kan je dan in de middag doen.
  • De mens kan zich minder lang concentreren dan je denkt. Kom daarom na een uur hard werken even in beweging en ontspan je. Pak wat uit de keuken, loop naar de printer of ga even naar het toilet. Daarna kan je met nieuwe energie weer doorwerken.
Geplaatst in Geen categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *