Medewerkers onderwijs worden gelukkig van zingeving, eigen inbreng en goede onderlinge sfeer

Amsterdam, 10-06-2017 – Medewerkers in het Nederlandse onderwijs zoeken in hun werk naar zingeving, eigen inbreng en een goede onderlinge sfeer. Dit zijn de drie factoren die de grootste impact hebben op hun geluk op werk. Dit blijkt uit een onderzoek naar de gelukstriggers van medewerkers binnen deze branche. Het onderzoek werd uitgevoerd door Generation Now in januari 2017.

Voor de ondervraagden is zingeving in het werk de meest voorkomende factor met impact op het werkgeluk. 81 procent van de professionals gaf aan hier waarde aan te hechten, op de voet gevolgd door eigen inbreng in de functie (71 procent). Een goede onderlinge sfeer completeerde de top drie. Deze factor werd door 69 procent van de onderzoeksgroep genoemd als zeer relevant voor het geluk op de werkvloer. Zingeving in het werk blijkt dus essentieel voor medewerkers in deze sector. Professionals die kiezen voor het onderwijs, doen dit om iets bij te dragen aan de ontwikkeling van anderen en de maatschappij. Slechts 27 procent van de ondervraagden gaf aan door de huidige werkgever volledig gefaciliteerd te worden in hun wensen en behoeftes. Zo geven maar liefst zes van de tien ondervraagden aan dat ze niet genoeg eigen inbreng in hun werk hebben.

Werknemers in het onderwijs hechten in hun werk nauwelijks aan status van de functie en hun verworven salaris. Respondenten geven aan dat status van de functie (7%) en verworven salaris (19%) een essentiële rol speelt in hun werkgeluk. Heel opmerkelijk is dat niet, geeft Generation Now aan:

”In sectoren met een relatief grote maatschappelijke betrokkenheid zoals het onderwijs of de zorg, zijn duidelijke overeenkomsten tussen wat medewerkers drijft in hun werk. Status en salaris spelen daar een relatief kleine rol. Deze facetten worden als veel belangrijker ervaren in sectoren als het bankwezen of de financiële dienstverlening.”

Op de vraag of medewerkers hun salaris zouden willen verdubbelen, maar daarvoor een baan moeten uitvoeren die maatschappelijk niets bijdraagt, geven slechts drie op de tien ondervraagden aan die kans te pakken.

Geplaatst in Onderzoeksresultaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *